A három legerősebb érv a növényi étrend mellett

Egyre nagyobb népszerűségnek örvend napjainkban a növényi táplálkozás. Biztosan találkoztál már vele valamilyen formában, de gondolkoztál rajta, vajon miért ez a nagy felhajtás körülötte?

A növényi étrend alapját a zöldségek, gyümölcsök, hüvelyesek, gabonák és magvak adják. 

Sokan gondolják, hogy a növényi táplálkozás csak egy egyszerű divathóbort, ami idővel majd lecseng. Szerintünk azonban egy nagyobb horderejű változás fontos része, hogy egyre többen térnek át növényi étrendre! De ez cseppet sem meglepő, mivel rengeteg érv szól mellette! 

Nézzük meg most a három legfontosabbat!

1. Egészséges!

Egyre több komoly kutatás vizsgálja a teljes értékű növényi étrend szervezetre gyakorolt hatásait, és nagyon biztatóak az eredmények. Az Academy of Nutrition and Dietetics 2016-ban hivatalosan kimondta, hogy a jól összeállított növényi étrend minden életkorban (gyermekkorban és időskorban is) és élethelyzetben (várandósság, szoptatás alatt is), valamint sportolóknak is megfelelő, egészséges a szervezet számára és számos egészségügyi előnnyel jár. (1)

2017-ben a British Dietetic Association is kiadott egy hasonló állásfoglalást. (2)

Nagy jelentősége lehet a prevencióban, mivel számos krónikus betegség kialakulásának csökkenti a kockázatát. Ilyenek például az elhízás, a diabétesz, a szív-érrendszeri, és daganatos betegségek. (1)

Ez nem kis teljesítmény, tekintve, hogy ezek a betegségek, a vezető halálokok a fejlett országokban. 

Nemcsak a megelőzésben, de a gyógyításban is fontos szerepe lehet. Megállapították például, hogy a növényi étrend képes csökkenteni az erek falán kialakult plakkokat és visszafordítani a szívbetegségeket. (3)

Ha ez még mindig nem lenne elég, a teljes értékű növényi étrend lassítja az öregedés folyamatát is! A kromoszómákon úgynevezett telomerek találhatóak, amelyek megvédik a génjeinket, ezeket egy telomeráz enzim védi. Ennek az enzimnek az aktivitása a korral csökken, ezt a folyamat összefüggésben áll az öregedéssel.

Egy kutatásban azt találták, hogy 3 hónap teljes értékű növényi étrend és egyéb egészséges változások már képesek felélénkíteni a telomeráz aktivitást. (4)

2. Fenntartható!

Napjainkban kiemelten fontos kérdéskör a fenntarthatóság és a környezetvédelem! Mindenből igyekszünk környezetbarát megoldásokat találni és használni, legyen szó a vásárlásról, a háztartásról vagy a közlekedésről. 

Étkezésünk az egész életünk minden napjának egyik központi része, mivel tehetnénk többet a környezetünkért, mint a táplálkozási szokásaink megváltoztatásával?!

Egy pár érdekesség ezzel kapcsolatban:

  •   Egy nap növényi étrenddel megspórolhatunk több mint 4000 liter vizet, 20 kg gabonát, 4 kg szén-dioxid  kibocsátást, megmenthetünk 1 állatot és 30 négyzetméter erdőt.
  •   Az üvegházhatású gáz kibocsájtás 51 %-áért az ipari állattartás a felelős.
  •   Az a mennyiségű gabona, amivel a húsipar állatait takarmányozzák, elég lenne 1,3 milliárd embernek. (8)

Egyes becslések szerint, amikor növényi táplálkozásra váltunk, körülbelül felére csökkentjük az ökológia lábnyomunkat.

3. Etikus!

Az oldal elsősorban egészségi és fenntarthatósági szempontokból mutatja be a növényi étrendet, mégis kár lenne elmenni a tény mellett, hogy az állati termékek előállítása áldozatokkal jár. Növényi étrend követésével, nem járulunk hozzá olyan dolgokhoz, amivel a szívünk mélyén nem értünk egyet.

Iratkozz fel hírlevelünkre és próbáld ki Te is a növényi étrendet a 3 napos INGYENES étrendünk segítségével!

Források:

  1. Melina V, Craig W, Levin S. Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets. J Acad Nutr Diet. 2016;116(12):1970-1980. doi:10.1016/j.jand.2016.09.025
  2. British Dietetic Association confirms well-planned vegan diets can support healthy living in people of all ages. Published 2017. Accessed May 7, 2018.
  3. Esselstyn, C. B. (2017). A plant-based diet and coronary artery disease: a mandate for effective therapy. Journal of Geriatric Cardiology, 14(5): 317–320.
  4. Dean Ornish, J. L. (2008). Increased telomerase activity and comprehensive lifestyle changes: a pilot study. Lancet Onkology, 9: 1048–57.
  5. Andersen K, Featuring KK, Pollan M, et al. Pembrokeshire Friends of the Earth AGM COWSPIRACY: The Sustainability Secret. Accessed May 18, 2018.

Szeretnél tippeket kapni tőlünk?

rendszeres tippek kezdőknek és haladóknak egyaránt

További cikkek

Csokis kesuszelet
Receptek

Szuperfinom energiaszelet

Az egyik legegyszerűbb nasi receptem osztom most meg Veled.  Az elkészítéshez csupán néhány összetevőre lesz szükséged. A végeredmény pedig ígérem nemcsak ellenállhatatlan lesz, de bármikor

Zöldborsós saláta, bazsalikom szósz
Receptek

A legjobb zöldborsós saláta, bazsalikom szósszal

Ezt a receptet mindenképp készítsd el, ha egy izgalmas salátára vágysz! 🙂 Önmagában is szuper egy könnyű vacsorára, vagy különleges kiegészítője lehet más fogásoknak.